X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری
زمان ثبت : یکشنبه 16 خرداد 1395 در ساعت 20:07 ~ چاپ مطلب
نویسنده : مریم سوقندی
عنوان :

social bookmarking


برچسب‌ها : نشانه گذاری اجتماعی، لینک، اینترنت

نشانه گذاری اجتماعی




 

  #نشانه گذاری اجتماعی #لینک #اینترنت


بوک مارک یا نشانه گذاری اجتماعی ، روشی است که کاربران اینترنت برای ذخیره ، سازماندهی و جستجو و منابع داده ، به کار می برند .همچنین برای اشتراک گذاری صفحات با دیگران در اینترنت استفاده می شود. اگر صفحه شما ایجاد وتوسط افراد بسیاری لینک شود ، این به تنهایی می تواند روزانه هزاران بازدید کننده را برایتان جذب کند. در یک سیستم بوک مارک اشتراکی ، کاربران لینک صفحات وبی را که می خواهند به یاد آورند و یا به اشتراک بگذارند،  ذخیره می کنند.

این بوک مارک ها معمولا عمومی هستند . می توان بوک مارک ها را شخصی نگه داشت یا با افراد و گروههای خاص و یا تنها در شبکه های معینی به اشتراک گذاشت.

معمولا بوک مارک ها را براساس تاریخ ، دسته بندی ، برچسب یا توسط موتورهای جستجو  می توان یافت .

نشانه گذاری اجتماعی به این معنی است که با مشارکت و با استفاده از نیروی کاربران اینترنت صفحات اینترنتی و محتوای آنها را {برچسب گذاری کرد} و { اضافه } نماییم .

مثال :

 یکی ازخصوصیات بارز جامعه اینترنتی در جهان توسعه یافته این است که با سرعتی فزاینده رو به گسترش است.گرانبهاترین کالا در جامعه اطلاعاتی ، اطلاعات است و نشان گذاری های این فضا ازاهمیت بالایی برخوردار است.

گروهی از سازمان ها و موسسات و مراکز وظیفه شان تولید اطلا عات است. در کنار این دو عامل مهم ، مقوله ی توزیع و انتشار اطلاعات بوسیله همین نشانه گذاری ها یکی از حیاتی ترین مقولات برای کنترل اطلاعات و و مدیریت اطلاعات است.در واقع اطلاعات از قالب منحصر کتاب بیرون آمد و وسیله ی مناسب دیگری را که به خصوص عامل انتقال در آن بسیار دخیل بود محمل قرار داد.

عصر ما شاهد ایجاد انواع و اقسام شبکه های اجتماعی است که بوسیله نشانه گذاری های خاص مورد توجه قرارمی گیرند.در واقع این نشانه گذاری ها باعث نوعی ارتباط ،خواه مستقیم و خواه غیر مستقیم می شود.در یک شبکه وجود چند نشانه و ارتباط میان آنها امری مشترک است.

فواید نشانه گذاری اجتماعی:

• همه در آن مشارکت دارند .هر کسی می‌تواند برچسب بگذارد و به یک صفحه دلخواه خود لینک دهد.

• از هوش انسانی استفاده می‌کند. هیچ سیستم هوشمند جستجو و طبقه‌بندی محتوایی در حال حاضرنمی‌تواند جای هوش انسانی را بگیرد.

• با این کار هر کاربر علایق اینترنتی خود را می‌تواند به صورت آنلاین در اختیار داشته باشد ،هیچ گاه گم نکند ودر همه سیستم ها از آنها استفاده کند و با فرمت شدن درایو سیستم عامل از بین نمی رود.

بوک مارک چه کاربردی دارد؟

یکی از امکاناتی که مرورگر های اینترنت امروزی در اختیار کاربران قرار می دهند، بوک مارک کردن وب سایت ها وصفحه های وبی است که کاربر می خواهد زیاد از آن ها استفاده کند. بوک مارک کردن در واقع به معنی جمع کردن لینک های انتخابی کاربر با عنوان انتخابی کاربر در مرورگر مورد استفاده کاربر، یا در بعضی مرورگر ها، در حساب کاربری متصل به مرورگر است.


  اهالی رسانه و نشانه گذاری اجتماعی:

• از طریق نشانه گذاری به افکار عمومی پی می برند.

• از موضوع های به روز و مورد اهمیت برای مخاطبان اطلاع پیدا می کنند.

• میزان اثر بخشی بر مخاطبان در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی را سنجش می کنند.

نقش تاثیر گذار نشانه گذاری در فضای رسانه ای:

ضریب نفوذ اینترنت در جامعه

امکان استفاده آزاد برای همه

در دسترس بودن سایت ها

 آدرس ها در نشانه گذاری اجتماعی بر اساس معیارهای گوناگون دسته بندی می شود:

1)موضوع      2)پسندمخاطبان   3)زمان ایجاد  4)نظرات مخاطبان و مباحث مورد نظر 

معیار های امتیازدهی به نشانه ها:

جذابیت، تازگی، تکراری نبودن موضوع، خلاقیت


نمونه های خارجی:

Del.icio.us, Furl, Digg, Google Bookmarks, YAHOO MyWeb

نمونه های ایرانی:

وب‌سایت‌های بالاترین بیشترین ، مهندس،...

در ایران خیلی از سایت ها نشانه گذاری ندارند ولی یک سری سایت ها مشخص می شوند که دارای شرایط خاصی هستند.با ایجاد نشانه برای مطالب میزان اثرگذاری آنها بر مخاطبان در فضای سایت های نشانه گذاری اجتماعی سنجیده می شوند، افرادی که به عنوان عضو شبکه کار می کنند برای ارائه لینک های جدید تلاش بسیار می کنند .لینک های تازه به عنوان تلکس خبری مطرح هستند.

هر پیام یک چرخه حیات دارد و نشانه گذاری اجتماعی روشی برای دادن زندگی دوباره به پیام ها است و این چرخه پیام توسط مخاطبان ایجاد می شود.

 

 

 

منبع:

 

                http://jaws-project.ir/pages/articles/jaws-social-bookmarking.html

 

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.